دکتر محمد علی نیلفروش زاده

متخصص پوست و مو


استخدام پرستار ترک زبان

گزارش طرح سلول بنیادی فو

ثبت خاطرات در وب سایت

لینک مرکز تحقیقات پوست و

هفته نامه سلامت

مشاوره پوست- پیوند مو - لی

ژاپنی ها چگونه پوست خود را جوان نگاه می دارند؟

آسیاییها در مقایسه با سایر مردم روی کره زمین پوستهای بیعیبتری دارند. میان آسیاییها مردم ژاپن به داشتن پوستهای صاف و درخشان معروفند و دلیل آن نوع مراقبتهایی است که از پوستشان دارند. در این کشور مراقبت از پوست به نوعی شیوه زندگی است و آیین آن از یک نسل به نسل دیگر منتقل میشود. به برخی از این آیینها اشاره میکنیم تا در صورت تمایل شما هم آن را برای داشتن پوستی صاف و بیعیب و نقص ادامه دهید.

1. لایهبرداری روزانه
اگر میخواهید پوستی صاف داشته باشید ،باید مرتب سلولهای مرده را از روی آن بردارید. ژاپنیها روزانه این کار را انجام میدهند. البته لایهبرداری روزانه اگر به درستی انجام نشود صدمهزننده است. ژاپنیها از نوعی روش غیرتهاجمی (مصرف پودر برنج) استفاده میکنند.

2. ماساژ صورت
بسیاری از ژاپنیها نوعی ماساژ صورت را به طور روزانه تمرین میکنند. این تکنیک به داشتن پوستی صاف و درخشان کمک میکند. به کمک این روش جریان خون زیر پوست بیشتر میشود و روند تجدید سلولی سرعت مییابد. ژاپنیها با دو انگشت اشاره و وسط حرکات دورانی روی پوست انجام میدهند که نهتنها سبب ریلکس شدن ماهیچهها میشود، بلکه در زیبایی پوست هم موثر است.

3. رعایت ترتیب آرایش پوست
ژاپنیها معتقدند برای داشتن پوستی زیبا باید ترتیب آرایش پوست را رعایت کنند. برای این منظور روزانه 6 مرحله را دنبال میکنند و معتقدند رعایت این 6 مرحله به ترتیب سبب سلامت پوست میشود.
پاکسازی پوست با اسفنج
- آبرسانی به پوست با موس یا ژل
- استفاده از لوسیون نرمکننده و تسکیندهنده التهاب
- سرم آبرسان
- استفاده از کرم دور چشم
- استفاده از کرم روز

4. پاکسازی هر شب پوست
ژاپنیها هر شب قبل از خواب صورتشان را با اسفنج و روغنهای پاککننده پوست تمیز میکنند. این کار نهتنها به پاکسازی و تنفس بهتر پوست کمک میکند، بلکه به پوست مواد مغذی مورد نیازش را هم میرساند و سبب لطافت بیشتر آن میشود. حتی اگر پوست چربی دارید پاک کردن و ماساژ پوست با روغن خوب است زیرا باعث میشود غدد سباسه گمان کنند پوست به اندازه کافی روغن دارد و بیشتر چربی ترشح نمیکنند. درنتیجه میزان چربی پوست به مرور تعدیل پیدا میکند.

از تغذیه ژاپنیها چه میدانید ؟
مواد غذایی نقش مهمی در سلامت پوست دارند و باعث لطافت، انسجام و تقویت آن میشوند. نوع تغذیه ژاپنیها بسیار متفاوت از تغذیه ما ایرانیهاست. به برخی نکاتی که آنها در تغذیهشان مدنظر قرار میدهند، اشاره میکنیم.

گام اول: کاهش مصرف پروتئین
برای بهبود اکسیژنرسانی از راه پوست، باید سموم جمعشده روی آن را به نحوی از بین ببریم. این سموم معمولا در اثر افراط در مصرف پروتئینها ایجاد میشوند و سلولهای اپیدرم را تا مرز خفگی پیش میبرند! برای این منظور توصیه میشود از مصرف غذاهایی که باعث استرس اکسیداتیو میشوند جدا خودداری کنید! استرس اکسیداتیو زمانی رخ میدهد که رادیکالهای آزاد تولیدشده توسط شیرینیها و گوشت قرمز به سلولهای پوست حمله میکنند و آنها را به سرعت از بین میبرند. مصرف بیرویه شیرینیها و گوشت قرمز گلیکاسیون را هم به دنبال دارد که این پدیده در حقیقت واکنش غیرآنزیمی قندها با پروتئین است و در اثر جذب بیرویه قند و پروتئین شکل میگیرد. دو پدیده «استرس اکسیداتیو» و «گلیکاسیون» در نهایت انعطاف و لطافت پوست را از بین میبرد و آن را چروکیده و بدظاهر میکند.

گام دوم: اصلاح تغذیه
مصرف آنتیاکسیدانها را برای طراوت بخشیدن به اپیدرم فراموش نکنید. این مواد از شکلگیری رادیکالهای آزاد جلوگیری میکنند. میوهها و سبزیجات غنی از آنتیاکسیدانها هستند. هرچه میزان ویتامین C موجود در این مواد بیشتر باشد، برای پوست مقویتر خواهند بود. ویتامین C در ترکیب کلاژن نقش مهمی دارد و باعث لطافت و انسجام پوست میشود.
موادغذایی غنی از «روی» برای اپیدرم مفید است. «روی» در تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیم زخمها و محافظت از سلولها نقش مهمی بازی میکند. جوانه گندم، گوشت گاو، جگر گوساله، گوشت بره، خرچنگ، صدف، گوشت بوقلمون، سویا، لبنیات، کاکائو، سبزیهای خشک و غلات کامل، حبوبات و... از موادغذایی غنی از «روی» محسوب میشوند. البته لازم به ذکر است «روی» موجود در گوشتها و لبنیات در مقایسه با غلات و حبوبات، بهتر جذب بدن میشود.
آووکادو و انواع روغنهای گیاهی برای پوست مفیدند چون غنی از ویتامین E هستند.
هر روز صبح، قبل از خوردن هر چیزی، آب یک لیموترش را در آب ولرم بچکانید و بنوشید. این عمل در شفافیت پوست شما معجزه خواهدکرد! برای داشتن پوستی شفاف، از خوردن کیوی و قارچ که غنی از ویتامین C هستند، غافل نشوید.
طالبی، خربزه، ملون، زردآلو، هویج خام یا آب هویج نیز برای پوست مفیدند چون حاوی مقادیر بالای بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن از مشتقات ویتامین A و از خانواده کاروتنوئیدهاست.
میوههای قرمزرنگ حاوی آنتیاکسیدان هستند.
مصرف چای سبز و اندکی شکلات را نیز در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید چون پلیفنول موجود در این مواد از شکلگیری رادیکالهای آزاد جلوگیری میکند.
برای داشتن پوستی نرم از اسیدهای چرب امگا3 غافل نشوید. ماهیهای کوچک آبهای سرد، ماهیهای خالخالی، ساردین و شاهماهی، غنی از امگا3 هستند.

گام سوم: مصرف مکملهای غذایی
به آن گروه افرادی که دوست دارند در کوتاهترین مدت، پوستی نرم و لطیف داشته باشند، توصیه میکنیم مکملهای غذایی حاوی انواع ویتامینها، املاح معدنی و عصاره سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

نقل از هفته نامه سلامت شماره 660


آدرس مطب : تهران ، بلوار آفریقا ، نرسیده به تقاطع میرداماد ، پلاک 67 ، کلینیک جردن
تلفن : 88886501 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فرم استخدامفرم رضایتمندی بیماراننظر سنجی در مورد وب سایتفرم مشاوره پیوند موصفحه اصلیبیوگرافیگالری عکسفیلم هالیست موضوعی مقالاتسوالات پزشکیدرباره ماویزیت اینترنتی بیماران رپیامهای کاربرانسایتهای دیگر