استخدام پرستار ترک زبان

هفته نامه سلامت

مراقبت پس از پیوند مو

- پسری 28 ساله هستم که تصمیم به کاشت مو دارم تنها نگرانی من با توجه به مشغله شغلی از چگونگی مراقبت های پس از عمل جراحی و مدت زمان لازم برای استراحت می باشد. لطفا مرا راهنمایی کنید.

ممکن است مقداری درد و ناراحتی بعد از عمل به خصوص در ناحیه دهنده احساس کنید. این درد معمولا به اندازه ای است که با تجویز استامینوفن آرام می شود و معمولا 1تا 3 ساعت بعد از پایان عمل شروع می شود. در موارد نادر درد شدید می شود که با تجویز مسکن قویتر مثل نارکوتیکها از جمله: سلکوکسیب، استامینوفن، استیل سالیسیلیک اسید و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تسکین داده می شود.

استفاده از کیسه یخ نیز برای کاهش درد ناحیه دهنده مفید است.
اگر چه داروهای زیادی بعد از عمل برای شما تجویز می شود ولی رعایت مراقیتهای پایه در پیشگیری از عوارض احتمالی نقش مهمی دارد. بالا نگه داشتن سر یکی از این مراقبتهای مهم می باشد. بالا نگه داشتن سربا کاهش فشار وریدی و لنفاتیک تا حد زیادی از ادم بعد عمل جلوگیری می کند. بهتر است 24 ساعت اول بعد از عمل با زاویه 45 درجه بخوابید.

ترومای مستقیم به سردر اثر ضربه و یا خاراندن عامل مهمی در خروج گرافتها و یاایجاد زخم است. بنابر این توصیه می شود مراقب باشید به طور سهوی به خصوص موقع خوابیدن ناخن خود را روی سر نکشید به منظور جلوگیری از این مسئله ناخنهای خود را کاملا کوتاه کنید و موقع خواب از کلاه جراحی استفاده کنید.
به منظور جلوگیری از آسیبهای وارده به سر توصیه می شود 24 ساعت اول بعد از عمل کاملا استراحت کنید.
زمانیکه می توانید به محیط کار خود برگردید با توجه به نوع کارتان متفاوت است اگر شغل پشت میز نشینی دارید و با ارباب رجوع برخورد ندارید روز دوم می توانید سر کار بروید. اگر با مشتری سرو کار دارید بایستی مدتی صبر کنید تا ظاهر پوست سرتان بهتر شود و این زمان بستگی به نوع گرافتهای کاشته شده دارد در صورتی که از تکنیک فولیکولار یونیت استفاده شود مدت 2 تا 3 روز و نهایتا یک هفته کافی است. در مورد روش FIT روز بعد از عمل سرکار خود برگردید.

در مورد این مسئله که از چه زمانی می توانید بعد از عمل موهای خود را شامپو کنید نظرات متفاوتی وجود دارد بعضی از جراحان 3 روز بعد از عمل و جراحانی هم تا 5 روز بعد از عمل اجازه شامپو کردن به بیمار خود نمی دهند ولی طبق نظر برخی جراحان و اینجانب همانطور که در مورد بیماران خود نیز انجام می دهم روز بعد از عمل موهای بیمار در مطب شستشو داده می شود و سپس با آموزش هایی که به بیمار داده می شود شامپو کردن موها در منزل ادامه پیدا می کند.

پیشنهاد می شود روز پنجم بعد از عمل مخلوط شامپو بچه و بتادین را به مدت چند دقیقه روی سر بگذارید و بعد به آرامی آب را روی سر بریزید. تاکید می شود با حرکت ماساژی و چرخشی سر را نشویید. به مدت دو هفته زیر دوش مستقیم نباید بروید و از شستن سر با آب خیلی سرد و خیلی گرم پرهیز کنید.
اگر چه ممکن است بعد از این که عمل پیوند مورا انجام میدهید مدتی نگران و متحیر باشید از اینکه آیا تصمیمی که گرفته اید و عملی که انجام داده اید صحیح بوده یا نه؟ ولی جای نگرانی نیست در صورت انتخاب صحیح، پزشک و افراد تیم ناراحتی شما را به خوبی درک میکنند و یک تجربه خوشایند از این عمل در ذهنتان ایجاد می کند و در صورت بروز ناراحتی درد یا هر گونه مشکلی پاسخگوی شما خواهند بود.

فرم استخدامفرم رضایتمندی بیماراننظر سنجی در مورد وب سایتفرم مشاوره پیوند موصفحه اصلیبیوگرافیگالری عکسفیلم هالیست موضوعی مقالاتسوالات پزشکیدرباره ماویزیت اینترنتی بیماران رپیامهای کاربرانسایتهای دیگر